Geaccrediteerde nascholing
Menu

Werkdruk de baas!

Door op 21-07-2019
  • 00Werkdruk in het onderwijs
  • 01Tijdblokken
  • 02De pomodoro-techniek
  • 03Signalen van werkdruk en werkplezier
  • 04 Eindreflectie
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Jouw eigen werkdruk de baas worden is een proces. Je wordt door dit nascholingsprogramma niet de volgende dag wakker en de werkdruk is verdwenen. Als je aandacht besteedt aan jouw planning en hoe jij je werk organiseert, is dat een zichtbare actie die jij zelf kunt ondernemen om jouw werkdruk te verlagen. Tegelijkertijd kun je je individueel ook nog genoeg ontwikkelen en moet er misschien hard gewerkt worden. Ook zonder zoetsappig of zweverig te worden, kun je kijken naar jezelf of aan een ander vragen om naar je te kijken. Zo kun je ontdekken hoe jij bent in periodes van drukte en stress en periodes van rust.


De ervaring van werkdruk is iets persoonlijks. Dat maakt ook dat de opbrengst van dit nascholingsprogramma voor iedereen anders zal zijn. Sommige leerkrachten zullen er praktische handvatten en/of inzichten aan overhouden, terwijl andere eindelijk vat krijgen op hun werkdrukervaring en de passie voor hun vak terugvinden.


Angela Kouwenhoven-de Waardt is eigenaar van 2Be-Have - Bouw aan jezelf! en werkt als spreker, trainer, coach, adviseur en auteur binnen en buiten het onderwijs. Zij begon als leerkracht in het primair onderwijs in 2003 en heeft zich vervolgens ontwikkeld tot gedragsspecialist Master SEN in 2010. Sindsdien begeleidt ze als trainer en coach leerkrachten ‘van werkdruk naar werkplezier’. Dit gaf haar de input voor het gelijknamige boek dat zij samen met Annemieke Schoemaker schreef. Om met de voeten in de klei te blijven staan, staat ze geregeld nog zelf voor de klas – dichtbij de dagelijkse praktijk van de leerkrachten. Ze gelooft in een gepersonaliseerde vorm van coaching en heeft daarom verschillende vormen van coaching geleerd, zodat zij kan aansluiten bij de behoeftes en ontwikkelstijlen van haar coachees.

 

Bent u geabonneerd? Log in en ga naar mijn Klass-e! om de e-learning van dit programma te maken

Homepage

Informatie over dit artikel

Auteurs Angela Kouwenhoven-de Waardt
Accreditatie 5 accreditatiepunten
Publicatie 21 juli 2019
Editie Klass-e! - Jaargang 4 - editie - Jaargang 2019

Leerdoelen

Na afloop van deze nascholing:
- ken je en begrijp je de volgende termen: tijdblokken, de Gewenste Uitkomst en Eerstvolgende Acties (GTD), de pomodoro-techniek, de cirkel van invloed en de wet van de neuroplasticiteit;
- kun je jouw week plannen op basis van rollen/verantwoordelijkheden/projecten, tijdblokken toepassen in de planning, werken volgens de pomodoro-techniek en kun je dagelijks een reflectie-oefening doen met betrekking tot gewenste werkpleziersignalen en ongewenste werkdruksignalen;
- vind je jouw balans tussen werk en privé goed, vind je dat je zelf invloed moet en kunt uitoefenen op jouw werkdrukbeleving;
- denk je dat jij zelf proactief en reactief een positieve invloed kunt uitoefenen op onverwachte afleidingen;
- heb jij inzicht in de factoren die voor jou persoonlijk invloed hebben op jouw werkdrukbeleving én in hoe werkdruk en werkplezier merkbaar zijn voor jou fysiek, emotioneel en in jouw gedrag;
- neem jij de oefeningen uit deze nascholing mee naar de praktijk en ervaar jij deze samen met een collega of collega’s.