Geaccrediteerde nascholing
Menu

Van feedback naar feedforward

Door op 02-02-2018
  • 00Waarom feedforward?
  • 01De giraf en de jakhals
  • 02Mijzelf uitdrukken (zelfexpressie)
  • 03De ander ontvangen
  • 04Verbinden met mijzelf: zelfempathie
  • 05Conclusies
  • 06Reacties (0)

Samenvatting

In het onderwijs heb je dagelijks te maken met mensen in een verscheidenheid aan situaties. Een leerling met pittig of afstandelijk gedrag, een kritische ouder die duidelijke ideeën heeft over wat jij anders moet doen, een collega die telkens weer negatieve gevoelens in jou naar bovenhaalt of je leidinggevende die maar niet lijkt te luisteren. Het mag duidelijk zijn dat dit in het beroep van leerkracht slechts een zeer kleine greep is uit wat je tegenkomt.

Maar hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat de ander niet alleen weet wat je denkt en voelt, maar dat je ook echt in verbinding treedt met de ander en werkt aan een constructieve oplossing waar alle partijen in de toekomst de vruchten van plukken?

In deze nascholing beschrijft Jan van Koert hoe je door middel van verbindende communicatie naar feedforward kunt komen, een neutrale en constructieve wijze om issues te bespreken en wenselijk gedrag te bevorderen.

 


Jan van Koert is eigenaar van Vine training en coaching, sinds 1998 het Opleidingsinstituut voor Geweldloze Communicatie (GC). Als gecertificeerd GC-trainer heeft Jan in de loop van de jaren enige honderden open trainingen in geweldloze communicatie gefaciliteerd, onder meer in het onderwijs. Internationale ervaring heeft hij opgedaan in Zuid-Afrika, Kenia, Sierra Leone, België, Turkije en Oekraïne.

Bent u geabonneerd? Log in en ga naar mijn Klass-e! om de e-learning van dit programma te maken

Homepage

Informatie over dit artikel

Auteurs Jan van Koert
Accreditatie 5 accreditatiepunten
Publicatie 2 februari 2018
Editie Klass-e! - Jaargang 3 - editie - Jaargang 2018

Leerdoelen

Na afloop van deze nascholing:

  • kun je feedforward toepassen op basis van het gedachtegoed van M. Rosenberg over geweldloze communicatie. Dit doe je op een constructieve manier die objectief overkomt en bijdraagt aan onderlinge verbinding en het gewenste resultaat;
  • heb je inzicht gekregen in en kun je begrip opbrengen voor het gedrag van leerlingen, ouders en collega’s;
  • ben je in staat om jezelf tot rust te brengen als je je geduld verliest;
  • weet je hoe je het plezier in je (werk)leven kunt vergroten;
  • zie je in hoe je anders kunt reageren als je getriggerd bent/wordt.