Geaccrediteerde nascholing
Menu

Techniek en wetenschap: niet moeilijk, maar uitdagend

Door op 02-05-2019
  • 00Wat is wetenschap en technologie?
  • 01In zeven stappen onderzoekend en ontwerpend leren
  • 02Praktische tips
  • 03Reacties (0)

Samenvatting

‘Kunnen we ook spaghetti maken op school?’

‘Wanneer komt het ruimtestation terug op aarde?’

‘Waarom wordt een handdoek droog als je hem op de verwarming legt?’

Jonge kinderen stellen vaak en veel vragen. Ze tonen je hun nieuwsgierigheid. Wat als we kinderen nu eens leren hoe ze vanuit deze nieuwsgierigheid zelf op zoek kunnen gaan naar de antwoorden? Dat we ze ondersteunen in het ontwikkelen van vaardig¬heden die ze daarbij nodig hebben? Wetenschaps- en technologie-onderwijs (W&T-onderwijs) is hierop gericht, wat leidt tot een verhoogd leerrendement en een enorme betrokkenheid bij de leerlingen. Meer dan bij feitelijke kennisoverdracht. Leerlingen van alle niveaus profiteren ervan, doordat wetenschap en technologie zowel de praktische, analytische als de creatieve intelligentie aanspreken.

In deze nascholing draait het om de rol die je als leerkracht in het primair onderwijs hebt, namelijk de rol van procesbegeleider. In het eerste deel ligt de nadruk op onderzoekend en ontwerpend leren. Wat is het en waarom werkt deze didactiek zo goed? Vervolgens draait het in het tweede deel om de zeven verschillende fases binnen onderzoekend en ontwerpend leren. Per fase worden de belangrijkste doelen benoemd en de vaardigheden van zowel leerling als leerkracht komen uitgebreid aan bod. Deel drie staat vol met tips. Tips die je kunnen helpen als begeleider (Hoe beoordeel je de ontwikkeling van de kinderen?) en praktische organisatietips (Waar haal je de tijd vandaan?). Zo krijg je meer grip op deze vorm van onderwijs. Daarnaast staat de nascholing vol met ideeën, zodat je morgen al aan de slag kunt gaan en de eerste stap richting wetenschaps- en technologie-onderwijs zet.

 

 

Bent u geabonneerd? Log in en ga naar mijn Klass-e! om de e-learning van dit programma te maken

Homepage

Informatie over dit artikel

Auteurs Merel Sprong
Accreditatie 5 accreditatiepunten
Publicatie 2 mei 2019
Editie Klass-e! - Jaargang 4 - editie - Jaargang 2019

Leerdoelen

Na afloop van deze nascholing:

  • weet je wat wetenschaps- en technologie-onderwijs inhoudt;
  • ken je de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren;
  • heb je meer inzicht in de leerkrachtvaardigheden bij deze procesgerichte didactiek;
  • kun je met de praktische tips starten met wetenschaps- en technologie-onderwijs in je klas.