Geaccrediteerde nascholing
Menu

Regie over sociale media

Door op 04-08-2017
  • 00Sociale media: een verkenning
  • 01
    In dialoog met de digitale generatie
  • 02Regie: gezond, veilig, gezellig en slim omgaan met media
  • 03Sociale media als leermiddel
  • 04Reacties (0)

Samenvatting

Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn... sociale media hebben het afgelopen decennium de manier waarop we communiceren, samenwerken, samen leren en samen leven ingrijpend veranderd.

 

Het gebruik van sociale media biedt nieuwe mogelijkheden, maar leidt tot ook nieuwe vragen, zeker als het over opvoeding van een nieuwe generatie gaat. Hoe gaan kinderen om met die enorme toename aan informatie: betrouwbare en minder betrouwbare bronnen, een continu spervuur van korte berichtjes, foto’s en videofragmenten, linkjes en emoticons? Hebben onze kinderen nog voldoende beweging in de buitenlucht met de verleiding van al die schermpjes om hen heen? Leren ze nog wel ‘face to face’ met elkaar contact te hebben? Bestaat hun privacy nog wel?

Voor ouders en leerkrachten is hiermee er een belangrijke, nieuwe opdracht ontstaan: kinderen begeleiden richting gezond, veilig, gezellig én slim gebruik van de media die ze tot hun beschikking hebben. Kortom: we moeten ze leren de regie te pakken. En ja, dat is ook een taak van school. Je leert er de wereld te begrijpen en je erin te handhaven. Sociale media maken deel uit van die wereld.

In dit programma krijgt u als leerkracht inzicht in de mogelijkheden meer regie te krijgen over de sociale media in de klas en bij leerlingen. Niet aan de hand van lange theoretische verhandelingen maar aan de hand van praktijkgerichte voorbeelden en werkbare tips en trucs.


Erno Mijland heeft een achtergrond als docent Nederlands en Engels. Hij is werkzaam als manager innovatie bij Innofun, een onderwijsadviesbureau in Venlo. Erno verzorgt workshops en trainingen en adviseert onderwijsinstellingen over betekenisvolle inzet van ict en inrichting van toekomstgericht onderwijs. Daarnaast is hij actief als spreker en auteur, met als belangrijkste thema de impact van nieuwe technologie op leven en leren.

Bent u geabonneerd? Log in en ga naar mijn Klass-e! om de e-learning van dit programma te maken

Homepage

Informatie over dit artikel

Auteurs Erno Mijland
Accreditatie 5 accreditatiepunten
Publicatie 4 augustus 2017
Editie Klass-e! - Jaargang 2 - editie - Jaargang 2017

Leerdoelen

Na afloop van deze nascholing:

  • heb je meer zicht op de wereld van sociale media en kunt je een onderbouwde, genuanceerde mening geven over de kansen en risico’s van het gebruik van sociale media door leerlingen (en volwassenen);
  • heb je concrete ideeën over hoe je je leerlingen mediawijsheid bij kunt brengen, zodat ze meer regie ervaren over het gebruik van sociale media;
  • begrijp je hoe sociale media de wereld veranderen waarin je leerlingen (gaan) functioneren en wat dat vraagt aan specifieke kennis, vaardigheden en attitudes;
  • heb je concrete ideeën voor de betekenisvolle inzet van sociale media voor het leren.