Geaccrediteerde nascholing
Menu

Nieuwe nascholing 'Pesten, niet in mijn klas' is klaar

29 januari 2019 Geen reacties

Vandaag is het nieuwe nascholingsprogramma Pesten, niet in mijn klas verschenen. Wat is pesten, hoe is pesten verbonden met menselijke groepen en waarom is pesten een probleem voor alle betrokkenen? Hoe kun je het herkennen, oplossen en voorkomen?

Pesten wordt vaak gezien als onvermijdelijk, als iets tussen kinderen onderling of als het probleem van het slachtoffer. Dit staat een effectieve aanpak van pesten in de weg. Maar wat is pesten dan wel? In deze nascholing leren we wat pesten te maken heeft met onze biologie, waarom pesten vaak op scholen voorkomt en hoe pesten ontstaat. Pesten is groepsgedrag en mensen zijn groepsdieren. Juist hierdoor is pesten zo schadelijk, het is bedreigend voor onze ontwikkeling en ons welbevinden. Scholen en schoolklassen zijn bovendien helemaal niet zo natuurlijk als we vaak denken, en dit maakt mensen in die omgeving juist kwetsbaarder voor pesten en negatief groepsgedrag.

Sommige mensen zijn kwetsbaarder dan anderen, maar toch is dat geen verklaring voor het pesten. Pesten wordt veroorzaakt door spanningen in een groep, die een uitweg zoeken naar een zondebok. Pesten is schadelijk, niet alleen voor het slachtoffer en de dader, maar zelfs voor de groep als geheel. En we weten eigenlijk allemaal dat pestgedrag geen normaal gedrag is. De focus moet daarom verschuiven van slachtoffer naar groep, omdat veiligheid in de groep voor alle betrokkenen belangrijk is voor hun welbevinden, gezondheid en ontwikkeling. Inzicht in de onderliggende oorzaken en dynamiek van het pesten, is het vertrekpunt voor het herkennen van pesten en uiteindelijk het oplossen of (nog liever) het voorkomen ervan.

Klass-e!-redacteur Yvonne Korver vertelt je graag meer over het nieuwe programma:

 

 

Om te reageren moet je eerst inloggen (alleen voor abonnees)

Abonneren